Visie op creativiteit bij jonge kinderen

Peuters en kleuters zijn nieuwsgierig en leergierig, slim, fantasierijk, creatief en intelligent. Ze benaderen hun wereld met al hun zintuigen en vermogens. Het zijn onderzoekers en makers en zodoende geven zij vorm aan hun eigen ontwikkeling. Ze vinden het heerlijk om creatief bezig te zijn.
Maar hoe inspireer je hen telkens weer, hoe stem je je programma’s/thema’s af op de ontwikkeling van het kind?

Doelen van creatieve workshops

Ideeën en handvatten aanreiken die je een creatieve impuls zullen geven om meer buiten de kaders te leren denken.

Creativiteit of beeldende expressie leren zien als een prachtig middel voor het ontwikkelen van een breed scala aan competenties (communicatie, vormgeven, ontdekken, beleven, ontwikkelen van motorische en zintuiglijke competenties, zelfvertrouwen krijgen en kleuren/vormen/ materialen kennis opbouwen).

Het scheppen van een inspirerende leeromgeving met een rijk scala aan materialen en mogelijkheden.

Creativiteit betekenisvol maken en/of in thema’s laten passen.

 

 

Uitdaging

Geloven in de mogelijkheden van het kind en jezelf als leerkracht/begeleider van het jonge kind, opstellen als: onderzoeker, stimulator, aangever, talent ontdekker, creatief uitdager…. dit alles en nog veel meer om het kind te kunnen ondersteunen in zijn/haar volgende stap van ontwikkeling via creativiteit. Een proces waarin plezier, vrijheid, ontdekken en doen voor de begeleiders en de kinderen voorop zal staan!

Bronnen

• Sporen van Reggio, Wilma Schepers e.a.
• Ontvlambare vingers, C.Boudry en H.de Weerdt
• Gepeuter, C.Boudry en M.Vandenbroeck
• Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar, E.Slinger en L.Klerekoper
• Dalton principe van H.Pankhurst
• Villa Zebra